Lejárt a biztonsági időkorlát.
Ha az oldal űrlapot is tartalmaz, annak mentése csak érvényes bejelentkezéssel lehetséges.
A bejelentkezés érvényességének meghosszabbításához kérjük lépjen be!
Felhasználó név:
Jelszó:
 
Életrajzok

Az életrajzok megtekintéséhez kérjük, kattintson a nevekre!

1.Dr. Blaskovics László (1869-1938)
Blaskovics László

(1869-1938)

(Az 2001. február 24-én, az MPHEST közgyűlésén elhangzott előadás, Dr. Mészáros Gábor Blaskovics László emlékezete)

Blaskovics László 1869.szeptember 19-én született Rózsahegyen, államvasúti igazgató fiaként. Édesapja után Blaskovics Fridolinként anyakönyvezték, és 1901-ig minden munkája ezen név alatt fut, ekkor 1 évig Blaskovics F. Lászlóként jegyzi műveit, majd 1902-től Blaskovics Lászlóként. Az otthon légkörének puritán egyszerűsége és bensőségessége mély nyomokat hagyott a fiatalember lelkében, tanítványai körében gyakran emlegette a békés családi életet, melyben felnőtt. A gimnáziumot és az egyetemet Budapesten végezte és 1893-ban avatták orvosdoktorrá. Már orvostanhallgató korában feltűnt a szemészeti műtéttani gyakorlatokon és Grósz Emil, az akkori professzor Schulek Vilmos asszisztense a szemészeti klinikára csábítja a végzés után. A professzor azonnal megszerette a jó modorú, szerény, de ugyanakkor rendkívüli tehetséget eláruló fiatalembert, és már a következő évben soron kívül tanársegéddé léptette elő, majd 1900-ban (31 éves még csak !) első tanársegéddé és helyettesévé. 10 évet tölt a klinikán, ezalatt számtalan apró dolgozat és előadás szerzője, és 1898-ban kiadott Szemészeti Műtéttana újszerű elrendezésével, szabatos előadási módjával és nem utolsó sorban művészi ábrázolásával óriási sikert aratott. Első eredeti műtétét a canthoplastica új módjáról 1904-ben közölte. 1905-ben magántanárra habilitálták szemészeti műtéttanból a blepharoplasticáról tartott előadása alapján. Ettől kezdve élete végéig ez maradt kedvenc témája. Ezen az úton eleinte teljesen egyedül járt, hiszen Schulek professzor és idősebb asszisztense Grósz Emil egyáltalán nem foglalkozott szemhéjműtétekkel. Blaskovics egyik alapelve az volt, hogy a szemhéjon és az arcon úgy kell operálni, hogy lehetőség szerint nyoma se maradjon, vagy legalábbis torzító heg ne keletkezzen.

Akkoriban a Szemészeti Klinikán három rendkívül tehetséges asszisztens dolgozott Schulek mellett: az 1865-ös születésű Grósz Emil, a 4 évvel fiatalabb Blaskovics és a további 2 évvel fiatalabb Scholtz Kornél. Három teljesen különböző személyiség, akiket mégis összekötött a közös iskola és egy zavartalan, szoros barátság, mely életük végéig megmaradt. Így nem véletlen, hogy amikor Schulek nyugdíjba vonulása után Grósz Emilt nevezik ki igazgatónak, ő nyújt segítséget, hogy Blaskovicsot a Szent István Kórház trachomás osztályának vezetőjévé nevezzék ki. Nagyon érdekes, amit Bíró Imre ír a mesteréről, Grósz Emilről szóló Egy klinika nem halhat meg c. könyvében:“ Blaskovics minden harcot, tülekedést, előretörést megvető, szerény és szelíd természete nem is lett volna alkalmas arra, hogy a maga számára kiverekedje azt a pozíciót, amit megérdemelt. Grósz Emil elseperte az útból az akadályokat, és Blaskovics bölcs belenyugvással ballagott előre a számára tört ösvényen.”

A főváros a Szent István Kórház-i osztályt nem óhajtotta fenntartani, megszüntette, Grósz Emil viszont azonnal gondoskodott róla, hogy Budapesten önálló szemkórház létesüljön, melyet az Illés utca 15. sz. alatt nyitottak meg, 83 ággyal, és a kórház élére Blaskovics Lászlót nevezték ki, aki ezt az intézményt 1928-ig irányította.

1905-ben megalakult a Magyar Szemorvosok Egyesülete, melynek titkára lett. 1920-tól ’25-ig, majd 1934-36 között (ismét) elnöke volt ezen társaságnak.

1912-ben rendkívüli egyetemi tanári, 1921-ben egészségügyi főtanácsosi címet kapott. A világháború alatti tevékenységéért két kitüntetést kapott, többek között 1917-ben a hadiékítményes Ferenc József Rend lovagkeresztjét.

Ezen időszakra esik szakmai és ezen belül plasztikai sebészeti tevékenységének kiteljesedése. Az 1910-ben megjelent Grósz és Hoór által szerkesztett kétkötetes Szemészet Kézikönyvében a teljes műtéttani fejezetet - több mint 500 oldalon keresztül - ő írta. A ’10-es,’20-as évek fordulójára esik a híres magyar lebeny kidolgozása, melynek történetére még visszatérek. A vidéken létesített egyetemekre pályázni nem kívánt, az akkor már felépült II. Szemészeti Klinika élére pedig (az ismételten tülekedni nem tudó) Blaskovics helyett az arra érdemtelenebb Hoór Károlyt nevezik ki. Hosszas unszolás után elvállalja, hogy a Szemkórház igazgatásának megtartása mellett 1921-től 1926-ig az újonnan alakult debreceni egyetem Szemészeti Klinikáján helyettesi minőségben a tanszékvezetést ellássa. Ennek ellenére Debrecenbe csak minden félév végén ment le az indexeket aláírni és vizsgáztatni, egyébként a klinikát rábízta ugyancsak zseniális tanítványára, az akkor 28 éves Kreiker Aladárra, akit ma Kettesyként ismer az orvostörténelem (és a plasztikai sebészet is). És habár mint említettem Debrecenben csak elvétve fordult elő, a debreceni klinika szemészei ma is Blaskovics-iskoláról beszélnek, mint azt majd néhány idézettel felidézem.

1928-ban, amikor Hoór halálával megüresedik a budapesti II. Szemészeti Klinika tanszékvezetői posztja, az egyetem rendkívül nehezen tud választani az akkor már világhírű két zseniális szemész, ifjabb Imre József és Blaskovics László között, végül a 15 évvel idősebb Blaskovics javára döntenek. 1936-ban Grósz Emil nyugdíjba vonul, ugyanakkor a kormány a Szigony utcai II. Szemklinika épületét átadta a fül-orr-gégészeknek, és így Blaskovics automatikusan átkerült a Mária-utcai klinikára professzornak. Később, amikor ismét létesült másik szemklinika, a klinikák számozását megcserélik és így lett Blaskovics miatt II. Szemklinika a Mária-utcai.

2.Blaskovics László – Kreiker (Kettesy)Aladár: „Eingriffe am Auge” első kiadásának címlapja
1920-ban Schulek-emlékelőadást tartott “A szemhéjkészítés problémái az alsó pillán” címmel, majd 1937-ben Balassa-emlékelőadást “A teljes szemhéjpótlás “ címmel.
1938-ban jelenik meg élete főműve Stuttgartban “Eingriffe am Auge” címmel, melyet hűséges tanítványával Kreiker Aladárral jegyez.
1938. szeptember 26-án rövid lefolyású lázas betegség következtében hunyt el.

Eddig az életrajz, amely elsősorban adatok tárháza, bár helyenként már érintettük emberi és sebészi tulajdonságait. Beszéljünk most ezekről néhány szót.

Mint említettem, Blaskovics visszahúzódó természetű ember volt. Agglegény maradt, szenvedélyei nem voltak, bár jó érzékkel szerette a szépet és a kényelmet. Nagy társaságban nem érezte jól magát, félrevonult néhány meghittebb barátjával, tanítványával, akik számára ezek a beszélgetések életre szóló élmények maradtak. Érdemes néhány idézetet kiragadni a már említett Bíró Imre könyvből: “ Blaskovics László olyan ellentéte volt Grósz Emilnek, mint a feketének a fehér, mint tűznek a víz….A két merőben más alkatú, vérmérsékletű, hajlamú, felfogású és kedvtelésű mester a maga módján szerette egymást, noha nyílván mindkettőnek meg volt a másikról, a másik szokásairól, rigolyáiról a véleménye. Grósz Emil a maga munkákkal zsúfolt, hajszás életének szemszögéből nem sokra becsülte Blaskovics puha lassúságát, derűs nemtörődömségét, míg Blaskovics amikor meglátta, hogy barátja már izgatottan kezdi rakosgatni asztalán az irományait, szép ráérősen odaballagott hozzá, és nem titkolt iróniával mondta: Hát én megyek Emil… Látom, hogy neked már adminisztrálhatnékod van. ….. Grósz Emil még 70 éves korában is besietett , Blaskovics szép kényelmesen besétált. Taxin jött mindennap, csevegett a sofőrrel pár pillanatig a járdaszélen, aztán tempósan, minden sietéstől irtózva elindult a kapu felé. Már 10 óra felé járt az idő, amikor belépett. Megérkezését nem előzte és nem kísérte a klinika életének semmiféle változása, …. mintha nem is a klinika igazgatója jött volna fel a lépcsőkön. Zömök, kissé pocakos termetén mindig hibátlan eleganciájú ruha feszült, keménygallérja és ingmelle csillogott a tisztaságtól. .. Gesztusai kimértek és finomak, hangja halk és egész magatartásából közvetlenség és szerénység áradt. A klinika eseményei nem nagyon izgatták, … három év alatt két ízben ha kijött az ambulanciára. Vizitet is ritkán tartott , fehér köpeny nélkül, civil-eleganciában, …. Azok a kórtermi rendetlenségek, amelyeknek ezredrésze is kihozta volna a sodrából Grósz Emilt, csorgó vízcsap, gyűrött ágynemű, rendetlenül álló székek és asztalok, éppúgy leperegtek róla, mint ahogy nyílván az sem zavarta volna, ha a kórterem négy fala lassan eltűnik, vagy a klinika valamelyik emeletét egy éjszaka elrabolják az Ezeregyéjszaka dzsinnjei. ….Blaskovics a legsúlyosabb komplikációkat is egykedvű szakszerűséggel figyelte, semmi sem rázta meg, semmi sem hozta izgalomba. Visszavonult, békét és nyugalmat áhító tudós volt. Egyszer hárman szálltunk be a liftbe, Blaskovics, egy régi asszisztense meg én. Egyszerre a professzor odaszólt a segédjéhez: Te János, nekem azt mondta a Horváth, hogy szidjalak össze valamiért…Nem tudod, miről lehet szó? - Nem tudom Professzor Úr ! - Ugyan kérdezd már meg tőle!.

Mindnyájunkat tegezett,… s valami meghitt családias hangulatot árasztott maga körül. A háború előtti utolsó évek a német áfium terjedésének, a faji törvényeket bevezető és kikényszerítő uszító propagandának az évei voltak, de a Blaskovics klinikán belül soha egyetlen rosszindulatú hang sem csendült. Grósz Emil azt írja Blaskovicsról, hogy tetőtől talpig gentleman volt.

Jönni, menni, érdeklődni, intézkedni, aktákat tanulmányozni és szignálni soha nem láttuk. Az igazgatói szoba süppedő bőrfotelében ült, békésen cigarettázott és olvasgatott Blaskovics. Egyszer a véletlen szeszélye révén éppen akkor mentem be hozzá, amikor egy régi segédje az íróasztalra rakta ki a Stuttgartból frissen érkezett nagy műtéttanát, az Eingriffe am Auge című művet…. Nézte az adjunktusát, aki a csomagokat bontogatta, nézte az asztalra tett, még nagyon nyomdaszagú könyveket, minden különösebb “szerzői” izgalom és megindultság nélkül, cigarettázva, csendes félmosollyal, mint Mikszáth öreg szolgabírái, akik békésen csibukozva vallatták a gyilkosokat. Igy ült Blaskovics, miközben ott feküdt előtte az asztalon életműve, talán a legnagyobb alkotás, amit eddig magyar szemész a világnak adott.”

Így írt Bíró Imre Blaskovicsról, az emberről, akinek pedig mestere, Grósz Emil iránti elfogultsága a könyv minden sorából árad.

Nézzük, milyen volt Blaskovics, a szemész. 68 közleménye jelent meg, pályatársaihoz képest kevés, külföldön keveset publikált, és bár németül kiválóan beszélt, külföldi kongresszusokon mégis ritkán szerepelt. Komoly gátlás volt számára az a körülmény, hogy nem anyanyelvén beszél.

27 eredeti műtéti leírása van, 9 műszerkonstrukciót állított össze, legalábbis ami sikeres volt. Blaskovics műtéteinél, a műtőasztal mellett ott állt fehér orvosi köpenyben az egykor híres orvosi műszerész cég a Rédl és Jonke öreg mestere, a Jonke, (aki ugyan sem Jonke nem volt, sem Rédl, hanem Bornstein), s akivel Blaskovics a kések, csipeszek minden elképzelhető formájáról és alakjáról állandó diskurzust folytatott. Blaskovics szünet nélkül változtatott és módosított, mindig újabb és tökéletesebb megoldások felé törekedett.

Blaskovics operál (XX. század eleje)Blaskovics mindenekfölött és elsősorban operatőr volt. Már aránylag fiatalon elnyerte szemorvosi körökben a “szemoperálások nagymestere” kitüntető címet. Élmény volt őt műtét közben figyelni , a nézőknek az volt az érzése, hogy számára az operálás merő élvezet. Mint hegedűművész a vonóját, játszi könnyedséggel kezelte a Graefe-kést és az egyéb eszközöket. Kifogyhatatlan türelemmel tudott megoldani bármely műtéti feladatot. Olyasvalaki, aki nem ismerte kellőképpen, ezt puha lassúságnak vagy derűs nemtörődömségnek tarthatta, noha tulajdonképpen a feladat fölötti teljes uralmat jelentette. S egyúttal annak az operatőri elvnek a megvalósítását, hogy minél izgalmasabbá és bonyolultabbá lesz lefolyásában valamely műtét, annál mélyebbé kell válnia az operatőr nyugalmának. Jelszó volt, hogy nincs nagyobb veszedelem, amely az operatőrt – s természetesen a beteget is – fenyegeti, mint az, ha műtét közben elveszíti a nyugalmát. Minden Blaskovicsról szóló emlékezésben olvastam egy mondatát. Amikor a heges kötőhártya újra és újra beszakadt, a fonalakat nem volt hova beölteni, az egyesítésnek és a fedésnek a lehetősége veszni látszott, az asszisztensek kimerültek, Blaskovics megszólalt: Most pedig következik a fonalak rendezése… Mintha minden a legnagyobb rendben lett volna, a fonalakat nyugodtan rendezgette. Közben néhány kisebb metszés, a karéjok némi átalakítása és egyszer csak minden összeállt, a fonalak tartottak, a sebek befedődtek, a műtét befejeződött.

Talán érdemes még egy Bíró Imre-féle összehasonlítást idézni:” Grósz Emil egyik szemével műtét közben mindig a beteget figyelte, Blaskovicsot csak a műtét érdekelte. Ha egy sok varratot igénylő nagy plasztikánál a bőr csak két varrat között ráncot vetett, Blaskovics képes volt felbontani az összes varratokat és mindent elölről kezdeni, egy angyal szelídségével és egy sziklatömb nyugalmával. Grósz Emil minden műtétben szamaritánus cselekedetet, Blaskovics művészi alkotást látott. Az egyiknek a beteg volt a fontos, a másiknak maga a műtét, az egyik a célt nézte, a másik az utat.”

Nemzetközileg ismertté ptosis operációja tette, mely még ma is használatos műtéti eljárás, és ma is egyet kell érteni Blaskoviccsal, aki 1908-ben ezt írta az Orvosi Hetilap hasábjain: “a műtéttől hasznot csak akkor várhatunk, amidőn a szemhéjemelőnek valamely működése van.” Ugyanakkor érdekes, hogy ez az izzig-vérig operatőr típusú ember élettani optikai problémákban is jelentőset alkotott, a látóélességre új egységet, az oxyoptriát bevezette, ehhez táblákat alkotott, melyeket a decimális rendszer előtérbe kerülése után módosítottak és a jelenlegi táblák is ezen alapulnak.

27 eredeti műtéte közül 10 plasztikai sebészeti jellegű (2 kantoplasztika, trapézplasztika, felső és alsó szemhéj coloboma-műtéte, ptosis műtét, 3 entropiumellenes műtét, a felső szemhéj teljes pótlása). Nézzünk most ebből néhányat.

Entropium elleni műtét 1.Entropium elleni műtét 2.


Entropium-ellenes műtét

Ectropium elleni műtét



Ektropium-ellenes műtét

Trapéz-plasztika a laterális szemzugon1.Trapéz-plasztika a laterális szemzugon2.

Trapézplasztika a külső zug zárására

Még sorolhatnánk a számos szellemes Blaskovics műtétet, de térjünk át egy izgalmas kérdésre, mely nem is szerepel az önálló műtétek között nála, az íves plasztikára.

A Szemészet c. szaklap 50. évfolyamában, 1913-ban találtam egy Blaskovics közleményt, mely “Az alsó szemhéj forradásos kifordulásának műtételéről” címet viseli, és melyben leírja, hogy idősb Siklóssy Gyula az 1880-as évek végén leírt egy íves lebenyes megoldást belső szemzugtájon jelentkező ektropiumok műtétére, mely Blaskovics szerint azért nem terjedt el igazán “ mert szépség szempontjából nem ad kielégítő eredményt”. Ezért Blaskovics Siklóssy eljárását módosította.Siklóssy sen. lebenyeBlaskovics íves lebenye - módosítás

Sajnos nem tudom megmondani, hogy az itt közölt lebeny milyen további módosításokon ment keresztül, mivel a világháború alatt igen szegényessé vált az orvosi irodalom. Mindenesetre az orvostörténet úgy tartja számon, hogy Blaskovics és ifjabb Imre József egymástól függetlenül kidolgozta az íves lebenyt, melyről egy-ugyanazon kongresszuson, 1916.június 11-én megrendezett hadi szemészeti kongresszuson tartottak előadást. A kongresszusról szóló beszámoló a Szemészet azévi egyetlen, rendkívüli számában oly szűkszavú, hogy számomra kideríthetetlen, mennyire volt azonos és mennyire különböző a két eljárás. A következő fellelhető adat az a bizonyos Blaskovics által tartott Schulek-emlékelőadás volt, melyet 1920. május 23-án tartott, és az Orvosi Hetilap kivonatolva közölt. Ebből számomra a következők derültek ki: Blaskovics hivatkozik a már említett 1913-as cikkre, hivatkozik arra, hogy a hadi kongresszuson colobomák ellen ajánlott egy módszert. És itt idézném az Orvosi Hetilapot: „A fedésre a Siklóssy-féle ívelt metszést használta fel, amelyet az alsó sebszél belső harmadán kezdünk el és az arcon fejezünk be. E módszer, noha az előadó id. Siklóssy műtétéből fejlesztette ki, teljesen azonos ifj. Imre József plastikájával, amely voltaképpen egy régi Celsus-féle műtét alapeszmjét valósítja meg. Az Imre-féle plastika a legtökéletesebben oldotta meg az alsó szemhéj-ektropium operálásának problémáját.” Számomra ez azt jelenti, hogy Blaskovics Imre-módszernek nevezte akkor az eljárást. Az előadás végén (bár nem volt szokás, hogy emlékelőadáshoz hozzászólások legyenek) Blaskovics maga kérte a szabályoktól való eltérést. Először Imre József kért szót, aki klasszikus szépségűnek nevezte az előadást, és az előadó e téren tett páratlan érdemeit dicsérte. Mivel azonban műtéti eljárásával oly részletesen foglalkoztak, a történelmi igazság kedvéért megjegyzéseket kívánt tenni. Először is tagadta, hogy eljárását Celsus alapján fejlesztette volna ki, az különben is véleménye szerint csak papiroson vihető ki, hanem önálló eljárásként, melyet 8 (ismétlem 8 !!-M.G.) év óta különböző előadások és közlések formájában ismertette. A Siklóssy-féle eljárással csak annyiban érez rokonságot, hogy mindkettő bőreltoláson alapul, de míg azé csak kisebb defektusok fedésére alkalmas, saját eljárása nagy arcdefektusok fedésére is . És végül a Blaskovics által ajánlott tökéletesítések arra a kérésre késztetik, hogy az eljárást ne Celsus-Imre elnevezéssel, hanem inkább Imre-Blaskovics névvel jelezze. Az akkor 36 éves Imre József maga javasolta a közös elnevezést. Blaskovics viszontválaszában az Imre-Blaskovics elnevezést megtiszteltetésnek véve, hozzájárult ahhoz. Később Imre mégis kifogásolta a kettős elnevezést, Blaskovics pedig békés természetének megfelelően elismerte a prioritást. A világ azóta pedig magyar lebenyként vagy Imre lebenyként ismeri az íves plasztikát, csak Zoltán János professzor kísérelte meg bemutatni Blaskovics érdemeit is, pl. a Plastic and Reconstructive Surgeryben 1988-ban megjelent cikkében.A „magyar lebeny”Blaskovics egyébként prioritási vitába sohasem bocsátkozott, mintha teljesen közömbös lett volna számára, hogy egy módszert róla, vagy másról neveznek el, pedig több alkalommal bizonyíthatóan előbb közölt eljárásokat, mint azok, akiknek nevéről később számon tartják azt. Ilyen volt Blaskovics, minden dicséret, magasztalás kellemetlenül érintette. Érdekes: Az Imre és Blaskovics név ma is összekapcsolódik, ugyanis a II.Szemészeti Klinikán Imre-Blaskovics-emlékérmet adnak az arra érdemeseknek.

Végül néhány gondolat az ún. Blaskovics-iskoláról. Rendkívül érdekes, hogy a debreceni szemklinika történetéről szóló könyvben az az Alberth Béla professzor ír a Blaskovics iskoláról, aki több mint 10 évvel később kezdte pályáját Debrecenben, mint hogy Blaskovics meghalt. Igy ír: "Megtanultam, hogy a Kettesy klinikán a Blaskovics iskola alapelvei szerint élünk és dolgozunk, s nem sok idő múltán én is tudtam Blaskovicsra hivatkozni. Az iskolai szellem szüntelenül változik, fejlődik, tehát él, mert élnek időtálló alapelvei. Él a szabad kritikai szellem, ahol a professzornak is lehet, sőt ha szükséges ellent kell mondani, mert a professzor sem "Istentől és császártól való". A kétkedés, a baráti hangú kritika … elengedhetetlen a mindennapi klinikai , de a tudományos munkában is. A szabad kritikai szellemű iskolának lényege, hogy felnőnek, mert felnőhetnek benne kiváló tanítványok. Persze a Blaskovics iskolának is vannak bukott diákjai, kiket ez a szellem érintetlenül hagyott. E hibák miatt vessük el a Blaskovics-iskola szabad légkörét? Nem mert a lényeg mégis csak az, hogy az igazán tehetségesek teljes kibontakozását teszi lehetővé és segíti. Ez pedig a Blaskovics iskola másik alapelve. A lényegesre koncentrálni, a kevésbé fontos körülményeket pedig csak tudomásul venni. A Blaskovics iskola nemcsak a mindennapi szemorvosi tevékenység szempontjából tartja fontosnak a műtétet, hanem fontos szerepet tulajdonít ennek a szemorvossá válás folyamatában is. Hatéves korban kell megtanulni olvasni. Aki csak 20 éves korában tanul írni, behozhatatlan hátrányban van. Ugyanígy van a műtétekkel is. Az operálást 25 és 35 év között kell megtanulni. Aki ezt elmulasztotta, vagy nem volt rá lehetősége, már soha nem fog jól operálni. Ezért ad a Blaskovics iskola korán Graefe kést az ifjú szemészek kezébe, hogy azzal felelősséggel tanuljanak meg bánni. Ha a műtét nem ment simán, sürgősen kapnak egy másikat is, hogy megrendült önbizalmuk helyreálljon. Ha szemrehányást kapnak érte, és büntetésből hónapokig várhatnak a következőre, olyan izgalomban fognak újra a műtőasztalhoz állni, hogy a második, vagy a harmadik műtét sem fog sikerülni. Igy egy kezdőt csak tönkretenni lehet. Ha viszont a műtét jól sikerült, másnap a kötésváltáskor dícséretet kapnak a professzortól. Mert a professzor csak ekkor látja a beteget. Sohasem tartózkodik még a műtő közelében sem, ha a fiatal asszisztens operál” . Hogy a professzor jelenléte mennyire bénító lehet, arra a már többször említett Bíró Imre története a legjobb példa, aki egy esetet leírt, amikor a pályája csúcsán levő Imre József teljes drukkban operált, mert a műtő távoli sarkában ott állt a professzor, Grósz Emil, akinek fel sem tűnt, hogy ő most milyen hatást vált ki. Alberth Béla így folytatja: „S ha magam vittem egyáltalán valamire a szemoperációk terén, csak azért van, mert rengeteget asszisztáltam Mesteremnek, de ő engem csak docens koromban látott először operálni”. Egy ugyancsak többek által citált történet igazolja, hogy ezek az elvek Blaskovicstól származnak, hogy milyen fontosnak tartotta a fiatalok önbizalmát. Az I. világháború alatt kezdőként nála dolgozott a később nevessé vált amerikai szemész J.H. Grout. Megkérdezte tőle, hogy vállalkozik-e egy bizonyos műtétre, mire azt a választ kapta, hogy igenis vállalkozom, mivelhogy sokkal jobban meg tudom csinálni, mint maga a professzor Úr. És az ilyen válaszért nem szidás járt Blaskovicsnál. A Blaskovics iskolában van valami egészséges konzervativizmus, amely azt tanítja, hogy a beteggel beszélni kell. A műtét előtt egyszerű, őszinte szavakkal meg kell értetni a beteggel a műtét jelentőségét, a műtőben viszont már nincs helye érzelemnek, ott úgy kell operálni, ahogy Blaskovicsról írták: egy sziklatömb nyugalmával. A jó operatőr elsősorban cerebralisan és csak másodsorban manuálisan cselekszik. A Blaskovics iskola éppen arra törekszik, hogy tanítványai elsajátítsák ezt a cerebrális pluszt. Nem lehetett olyan rossz ez az iskola, mert volt egy időszak, amikor hazánk 6 szemklinikája közül 4 klinikán Debrecenben tanult tanszékvezető volt. És hogy a legnagyobb ember sem láthat mindent előre, arra egy utolsó példa: Kettesy professzor rájött, hogy a Thiersch transzplantátumnál mélyebben, de nem teljes vastagságban levett bőrrel sokkal jobbak a műtéti eredmények. Ötletét elmesélte Blaskovicsnak, aki mindig minden új megoldást támogatott. Ezúttal azonban azt válaszolta: "Aladár! Tudod, hogy én mindig támogatom az új dolgokat, de nem gondolod, hogy nevetséges lesz leközölni, hogy Te egy fél milliméterrel lejjebb vágsz, mint ahogy a Thiersch-lebeny készül?" A közlemény elmaradt és a félvastag transplantatum nem Kettesy nevéhez fűződik. Később Blaskovics - az iskola szabad szellemének megfelelően - természetesen saját maga is csinálta az irhafelezett bőr átültetését.

A végére ide kívánkozik egy mondat Győrffy István könyvéből, aki ezt írta Blaskovicsról: A századelő három nagy tanítómestere közül humánum tekintetében őt értékeltem a legtöbbre.

Humánum és fantáziadús alkotóművészet, ez volt Blaskovics László.

    Irodalom:
  • Alberth Béla – Zajácz Magdolna: A Debreceni Szemklinika története, 1921-1996. Debreceni Orvostudományi Egyetem Szemklinikája, Alföldi Nyomda, Debrecen, 1996. 173 p.
  • Bartók Imre: A Magyarország Szemorvosainak Egyesülete 1916.június 11.-én, pünkösd vasárnapján tartott hadi üléseinek tárgyalásai. Szemészet, 53, rk.szám, 1-26,1916.
  • Bartók Imre: A magyar szemészet története. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1954. 212 p.
  • Bíró Imre: Egy klinika nem halhat meg… (Grósz Emil arcképéhez). Medicina, Budapest, 1964. 158 p.
  • Blaskovics László: A canthoplastica új módja. Szemészet, 41, 193-197, 1904.
  • Blaskovics László: A blepharoplasticáról. Szemészet, 42, 135-150, 1905.
  • Blaskovics László: A ptosis megszűntetése a szemhéj hátulsó rétegének megrövidítésével és a szemhéjemelő előrevarrásával. Szemészet, 45, 196-200, 1908.
  • Blaskovics László: A szemhéj szélének újjáalakításáról. Szemészet, 46, 144-148, 1909.
  • Blaskovics László : Szemoperálások (In: Grósz Emil és Hoór Károly (szerk.): A szemészet kézikönyve, Franklin Társulat, Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda, Budapest, 1910. 373-876 p.
  • Blaskovics László: Az alsó szemhéj forradásos kifordulásának műtételéről. Szemészet, 1913, 50, 141-146.
  • Blaskovics László: A szemhéjkészítés problémái az alsó pillán (Schulek Vilmos-előadás). Orvosi Hetilap, 64, 295-296, 1920.
  • Blaskovics László - Kreiker Aladár: Eingriffe am Auge. Ferdinand Enke Verlag, Stuttgart, 1938. 450 p.
  • Ditrói Gábor: Blaskovics László (1869-1938). Szemészet, 74, 2, 1-3, 1938.
  • Győrffy István: A XX.században működött jelentősebb magyarországi szemorvosok adattára. Győrffy István kiad., Széchenyi nyomda, Győr, 1987. 172 p.
  • Kreiker Aladár: Blaskovics László életrajza (1869 –1938). Szemészet, 74, 2, 9-18, 1938.
  • Kreiker Aladár: Blaskovics László irodalmi munkássága (nem teljes összeállítás). Szemészet, 74, 2, 19-21, 1938.
  • Pelláthy Béla: Blaskovics László temetése. Szemészet, 74, 2, 3-9, 1938.

Bejelentkezés után Ön biztonságos, titkosított kapcsolaton keresztül fog kommunikálni a szerverrel.

 Emlékezzen rám! [ Böngésző beállítása ][ Elfelejtett jelszó ][ Regisztráció ]
Kérem várjon...
Kongresszusok listája
  • H
  • K
  • Sze
  • Cs
  • P
  • Szo
  • V
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Személyes
Web-oldalak